Forum

Forum för alla solelsintresserade

Välkommen till vårt forum för alla solelsintresserade. Forumet är till både för dig som är ”nybörjare” och för dem som är betydligt mer erfarna.

Erfarenheter, fakta, tips & nyheter
Du kan dela med dig av dina erfarenheter, tips & råd. Skriva om något intressant som händer i solcellsbranchen. Stort som smått.

Ställ gärna en fråga
Ställ gärna en fråga om du undrar om något. Meningen med forumet är att vi ska hjälpa varandra att bli lite duktigare på solel.

Kunskap från 500 medlemmar

Skrivet av Bertil Hjalmarsson, 2013-02-19 23:03.

Hej Egensolelforumbesökare :-)

Vi är nästan 500 personer som har-, eller vill ha en solelanläggning. Ändå är det ganska dålig fart på forumet, betyder det att ni andra är fullärda och inte har några frågor? Då kan ju jag få jättebra svar av er :-)

Själv har jag nog 100 frågor, börjar med några få, så ni inte ska tröttna.

1. Vem säljer jag elen till? När jag kollat listan här på egensolel.se är det bara Falkenberg och Telge som köper för 1 kr/kWh (eller mera) och som även köper min el om jag inte är nätkund hos dem. Finns det flera alternativ?

2. Elcertifikat. Man behöver en extra mätare för ca 6000kr + årsavgift, det tolkar jag som att jag får elcert även för den ström jag förbrukar själv, och som inte går ut på nätet. Är det rätt uppfattat? Någon som räknat på break-even vilken årsproduktion man ska ha för att det ska vara lönsamt att bry sig om dessa extra ören?

3. Nätnytta. Om nu Vattenfall tycker att jag är berättigad till nätnytta, hur får jag dessa ören? Ansökan, blanket eller kommer det av sig självt? :-)

4. Försäkring. Jag bor på landet och tänkte bygga fristående. Ingår anläggningen i hemförsäkringen, eller kostar det extra? Vad har ni andra fått för besked?

Dela på Facebook

Kommentarer

1. Hej Bertil!

Kul att du uppmanar till aktivitet på forumet! Hoppas det kommer in några bra svar. Själva kan vi bidra med svar på några av frågorna:

1. Lika viktigt som priset kan det vara att kolla om du kan kvitta överskottsproduktion mot senare förbrukning….och i så fall över hur lång period. Oftast betalar man ju mer än man själv får betalt (bl.a. pga av att man som privatperson inte får ta emot momsen…)

2. För de flesta villaägare lönar det sig inte att skaffa en extra (elcertifikat)mätare. Break-even kan endast beräknas individuellt eftersom produktion och förbrukning för varje anläggning är olika. Men det är inte så svårt att räkna ut. Om du får elcertifikat värda ca. 20 öre per kWh så betyder det att du måste förbruka 7.125 kWh direkt (dvs. innan det går ut på nätet) per år för att täcka årskostnaden på 1.425 kr. Därtill måste du som minimum direktförbruka 28.125 kWh över anläggnings livslängd för att täcka startkostnaden. Plus att du själv har risken för om mätaren går sönder på sikt. Så det ska en ganska stor direktförbrukning till innan det lönar sig.

3. Gissar att det är samma som för EON. Elektrikern anmäler din anläggning, du får ett avtal hemskickat och därefter får du nätnytta varje månad om du har sålt överskottsel.

4. Själva har vi bara provat att installera på villataket och det täcks av hemförsäkringen hos Folksam.

Lycka till!

• 3. Jag har vattenfall och där gick allt av sig självt. Fick 98 öre i februari.
      4. I länsförsäkringars villahemförsäkring ingår det för mig. Kostar inget extra

Add Comment Register

Skriv en kommentar

Om du registrerar dig och loggar in så publiceras din kommentar direkt annars måste admin först godkänna den. E-postadressen publiceras inte.

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>